tisdag 6 mars 2012

Varför Liquitex inks

undrade Katrin här på bloggen för ett tag sen, så det tänkte jag försöka förklara det i dagens inlägg! Liquitex Inks är en tunt flytande akrylfärg med stor färgmättnad, det behövs alltså inte många droppar för att få starka färger när man målar. 

(OBS! inte min bild. den är lånad från nätet)

Den är utspäddbar med vatten och fungerar därför nästan lite grann som akvarellfärg och går på så vis att få i olika nyanser och färgstyrka. Har även provat att blanda ut inks med vatten i minimister och sprayat med vilket gick utmärkt. De här produkterna är inte jämförbara med mister det är inga alternativa produkter de är kompletterande! Det ska även gå att färga in tex gesso och modeling paste med inksen men det har jag inte provat själv... Här kommer några bilder för att visa hur de ter sej i verkligheten.


Färgerna är antingen opaque, transparent eller translucent. Skillnaderna ser ni på pappret här. Det finns även i metallicfärger där jag har köpt bronze hittills. (högra hörnet)



De är som ni ser inte alls jämförbara med glimmermists eftersom de här är mycket mer färgmättade och går att måla med på ett helt annat vis. De är fruktansvärt roliga att leka med tycker jag och kommer komplettera med fler färger!

Ps Katrin! Om jag inte svarat ordentligt på din fråga så fråga igen! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar